Första veckan på praktiken

Jag har varit på min praktik nu sedan slutet av förra veckan. Praktiken är inte stor utan är i en ganska liten trevåningsbyggnad tillräckligt nära sjukhuset att du ska höra ambulansens fågelsång på högfrekvens. Jag och de andra som arbetar mycket bakom kulisserna sitter främst en trappa ner där vi sköter en del pappersarbete åt psykologerna och lite andra arbetsuppgifter. Vi får också närvara en del under utredningar och terapisessioner, ibland även följa med på hembesök eller under exposure therapy - vilket jag finner extremt givande. Har också spenderat en del tid att läsa om olika ångestrelaterade problem och hur man behandlar dem.

Kliniken i fråga fokuserar på ångest och traumaproblematik och tar in klienter som lider av relaterade problem, vilket då kan vara allt mellan OCD till PTSD, vilket jag inte läst på så mycket om tidigare, så det har varit mycket som varit nytt men samtidigt lärorikt. Samtidigt fick man en recap till KBT kursen från innan sommaren.

När jag kom dit blev jag varmt välkomnad av alla som jobbar på kliniken, och jag kände mig direkt som hemma, vilket var väldigt skönt. Jag blev runtvisad och fick veta en massa information om kliniken och deras arbete samt vad som förväntas av mig - en hel del att ta in! De har dock varit väldigt snälla och "tagit ett steg i taget".

Hittills har det varit väldigt lugnt på praktiken, men har hört från tidigare praktikanter att det är en seg början som sedan kommer bli mer fylld med aktiviteter under tiden jag lär mig hur allt funkar. Så det låter spännande.

Enda nackdelen jag kan komma på, på rak hand är att praktiken slutar ungefär samma tid som butikerna (inte matbutiker) stänger i området, om man inte åker in till centrala London där affärer kan vara öppna till 9-10 (!). Det leder till att de flesta av mina London-äventyr sker under helger och vardagarna är främst jobb -> mat -> Netflix/ umgås med rumskamrater -> sova.

London-äventyr hade jag denna helg också, där jag såg London Bridge för att därefter vandra längst Themsen till Tower Bridge. Efter det åkte jag till Chinatown som ligger i Soho nära Oxford Street. Det var som att komma in i en annan dimension. Det var som att genom porten på vägen in så slutade England och plötsligt var du i Asien, med trevåningsstormarknader dedikerade till asiatisk matlagning (allt från japansk till vietnamesisk), restauranger, cosmetikbutiker och caféer. Det fanns även gatuförsäljare som sålde moon cakes. Efter det vandrade jag över till Oxford street och försvann in på Primark i flera timmar. 

Jag och min ena medarbetare har också försökt planera några museum och galleribesök, så det ser jag också fram emot.

Cheers!

PS: Gått en vecka och inte varit inne på en pub en enda gång, måste ändra på det.







Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg